Bakom kulisserna: programplanering

En sf-kongress består av flera olika delar. Inte minst är det en social tillställning – man kan komma dit och ta en öl eller ett glas vatten i baren, spela spel, förfasa sig över eller glädjas åt de billiga böckerna vid bokborden. Men kongressens kärna är ändå programmet, och för den som är nyfiken hade jag tänkte jag skissa upp hur vi kommer att arbeta med det.

Så med ett halvår kvar till kongressen har vi en lista med ungefär 120 förslag på programpunkter som vi har kommit fram till hittills. Vi har programspånmöten där vi gemensamt kastar fram idéer som vi skriver upp och lägger till listan. Vissa är föredrag eller paneldiskussioner där vi har en god uppfattning om vem eller vilka som skulle kunna passa för att framföra poängerna. Andra kan vara en idé som sammanfattas med ett enda ord, eller bara ett tema vi noterar vore roligt att ha någonting om. Vi tittar på vad som har publicerats de senaste åren, på vad våra gäster har skrivit, på diskussioner vi vill följa upp som uppstått på tidigare kongresser eller i bloggar vi läser, på vad vi vet att kunniga personer som kommer till kongressen och kan prata om – för ett ämne kan vara hur intressant som helst och fortfarande inte bli en lyckad programpunkt om man inte har rätt människor till den.

Förr eller senare kommer vi att bestämma oss för att listan är tillräckligt lång. Då börjar vi gallra: plockar bort sådant som kanske inte var så lyckat, som är uttjatat, det där vi har svårt att hitta en fråga som kan driva diskussionen. Till slut kommer vi få plocka bort programpunkter vi egentligen gärna hade haft men som inte får plats – vi är trots allt begränsade såväl i tid som rum. Målet är förstås att vara tvungna att stryka riktigt bra idéer, bara för att de som får plats är ännu bättre. När vi vet vad vi vill göra börjar vi leta personer. Föredragshållare, paneldebattörer, moderatorer, intervjuare. Förmodligen får vi stryka ett par punkter här. Andra är förstås mindre beroende av vem som deltar – diskussionsgrupperna som är till för att alla skall kunna delta i samtalet lika mycket, till exempel, eller en filmvisning, eller mer lättsamma programpunkter som mest handlar om att ha roligt.

Programpunkter som liknar varandra skall inte läggas samtidigt, eftersom målet är att det skall finnas någonting för alla så stor del av tiden som möjligt. Vi räknar med att någonstans upp mot halva programmet kommer att utnyttja utländska gästers eller medlemmars kunnande och därför vara på engelska. Då är det bra om vi kan hitta en balans där det i största möjliga utsträckning finns både svenska och engelska programpunkter hela tiden, både för de internationellt tillresta personer som har svårt med svenska och för de svenskar som inte är helt bekväma med att följa samtal på engelska. Någon utländsk gäst kanske måste åka i väg till Stockholm för en signering någon gång under helgen; då måste man lämna utrymme för det. De personer som skall delta i flera programpunkter skall inte få för många under samma dag – eller i rad. Några veckor före kongressen skall vi ha pusslat klart och kunna presentera det slutgiltiga schemat, men vi kommer förstås att ge smakprov på vad som komma skall tidigare än så.

Om du själv har förslag på eller idéer för programpunkter – eller vad som helst som du skulle vilja se på kongressen, egentligen – är det bara att skicka ett mail eller kommentera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>